Disclaimer


aku hanya insan biasa, and im not a dietitian, so far atkins suits me,..i lost 6kgs in 42days,..riceless days but tahap metabolisma setiap org tidak sama,..Atkins best for me but it doesnt mean it best for you. But its nice that ATKINS provides some guidance. bg akak diet adalah ubah tabiat makan dan gaya hidup, anda buat, anda dapat!!! blog ini adalah catatan pengalaman peribadi sahaja

I CLICK, U CLICKS, CLICKS, TQ TQ. MUCHO GRACIAS!!!

Followers

DISCLAIMER ;

this is my personal journal and food diary , how i keep my track, a journey to lose weight, to get my ideal weight, BMI, my own passion and experience with . whatever you do, please consult your doctor first. atkins suits me but it doesnt mean it work for u.follow my diet is at your own risk.

Friday, April 29, 2011

Oh! Ayam Blackpepper

tak tahu nak masak aper, makan mlm..myoliza campak2 jer,..goreng ayam,tumbuk lada hitam sikit,..jadilah ayam blackpepper. ;D

Oh! Rakyat Malaysia OBES

tadi myoliza pi TNB kat taman melawati,..
ramainyer oranggg,...
kaunter customer service pun kena que panjang...
hhuhuhu...

situasi 1:

ding dong,..1275,..1275.......,..igtkan xder org,..
ade ruponya,...lamo benor ,..susah nk bangun,..org india laki bini,..sederhana gemuk,,
tapi,,sangat lemah x bermaya,..nak berjalan,,pun x larat,..xcukup makan ker,...haiyoo,,takkan mabuk todi plak...

situasi 2: makcik gemuk komplain pasal bil tertunggak banyak sangat,..dah bayar pun,,,x habis2,..pegawai khidmat pelanggan explain pun x paham,,,so dia panggil anak dia,..angah! angah!,,,datang jap,..mak x paham....datanglah anak dia,,,ararramak,,,terkejut myoliza,..anak dia angah tu lebih sihat dan besar 2X ganda dari mak dia....

huhuhu,..mewah makan kan dia orang ni sihat sihat belako.
entah,...laa skrg ni,,bila myoliza tgk org gemuk,,,jadi kesian, nak jer bagitau dia org, kalau nak petua kurus saya boleh bagitau,..takpayah habis duit pun. kan.

sesungguhnya,..ramai rakyat Malaysia OBES, negara kita kan mewah dgn pelbagai makanan.
selalu org kata,...takut nanti kita mati, bukan tak cukup makan,tapi TERLEBIH MAKAN.

KITALAH APA YANG KITA MAKAN.


OBESITI SIFAR UNTUK SEMUA.

Wednesday, April 27, 2011

Oh! Atkins dan Nutrients

 Is Your Diet Depriving You of Nutrients?
By Laura Dolson, About.com Guide  August 2, 2010

Sebuah kajian yang sangat menarik diterbitkan di American Journal of Clinical Nutrition bulan ini, menganalisis jumlah vitamin dan mineral orang mengatasinya masing-masing dari empat diet - Atkins, Zone, BELAJAR (dasarnya Piramid Makanan) dan Ornish (rendah lemak) . Perempuan secara rawak ditugaskan untuk salah satu dari kumpulan ini, dengan sekitar 75 kumpulan masing-masing. Setelah 8 minggu, mereka menemukan vitamin, mineral dan macronutrients bahawa setiap kumpulan sedang makan. Mencatat bahawa setiap kumpulan sedang makan makanan yang kurang, anda mungkin berharap bahawa orang-orang semakin kurang vitamin setiap - atau anda mungkin berfikir bahawa jika mereka sedang digalakkan untuk makan makanan sihat, mereka akan mendapatkan lebih banyak. Tapi itu benar-benar bergantung pada kelompok mana mereka masuk Ini adalah beberapa hasil yang saya dapati paling menarik:

    
* Walaupun kumpulan Atkins adalah satu-satunya yang TIDAK diberitahu untuk makan kalori lebih sedikit, mereka akhirnya makan sedikit kalori, rata-rata. (Sound familiar?)

 
    
* Ada cukup beberapa kekurangan makanan, bahkan sebelum peserta mulai diet - majoriti tidak mendapat cukup vitamin E, dan banyak yang tidak mendapatkan cukup vitamin A, C, magnesium, dan seng.
    
* Vitamin E terus menjadi masalah pada diet, khususnya BELAJAR dan diet Ornish, di mana 90% atau lebih yang tidak mendapat cukup. Sebaliknya, Atkins, dan terutama diet Zone, lakukan lebih baik (tapi kebanyakan masih tidak mendapatkan cukup vitamin E).
    
* Pada kumpulan Atkins, asupan folat thiamin dan jatuh pada diet. Besi, magnesium, dan vitamin C juga sangat bermasalah.
    
* Pada kumpulan Ornish, asupan vitamin B-12, vitamin E dan, terutama, seng turun pada diet. Magnesium tetap masalah.
    
* Pada kumpulan BELAJAR (Makanan Piramid), orang makan kurang Vitamin E dan K, thiamin, kalsium, dan magnesium dari sebelumnya.
    
* Kumpulan Zon melakukan yang terbaik - mereka tidak makan kurang gizi mana-mana dan meningkat secara signifikan mereka Vitamin A, C, E, dan K.
    
* Satu-satunya kumpulan lain yang diperbaiki dalam hal nutrisi apapun adalah kumpulan Atkins, untuk Vitamin K.
    
* Diet hanya apabila mengambil multivitamin / mineral yang disarankan di dalam buku atau literatur yang pergi dengan diet itu Atkins.
    
* Tiga daripada nutrisi yang bermasalah untuk kumpulan Atkins (thiamin, asam folat, dan zat besi) yang biasanya digunakan untuk membentengi bijirin, pasta, dan produk biji-bijian.

 Saya mendapati kajian ini menarik kerana saya telah mendapati bahawa ketika membuat menu dengan semua keperluan untuk vitamin dan mineral, sangat sulit dengan kurang dari 30 atau 40 gram karbohidrat per hari. Hal ini juga masuk akal untuk saya bahawa diet Zon melakukan yang terbaik, seperti pemotongan diet yang pati dan gula, namun menekankan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.

Jadi, apa yang harus low carbs (ATkiners) perlu lakukan? Ini adalah beberapa makanan rendah karbohidrat yang merupakan sumber yang baik dari nutrisi yang mungkin bermasalah:


Thiamin - Sumber terbaik adalah daging babi - 3,5 ons melayani menyediakan bekalan satu hari dari thiamin. Lain-lain sangat baik sumber karbohidrat rendah adalah ragi gizi, tuna, domba, dan biji bunga matahari. Sumber lain termasuk asparagus, kacang soya dan kacang lain, dan beberapa kacang-kacangan. Juga, berbagai macam makanan mengandung jumlah yang lebih kecil - hal ini benar bagi kebanyakan nutrisi.


Folat - Pada dasarnya, "barang hijau" - bayam, sawi, salad, sayur-sayuran lain, brokoli, asparagus, avokado, kol, dan artichoke.


Vitamin C - Banyak non-tepung sayur-sayuran dan buah rendah gula mempunyai nilai tinggi vitamin C, termasuk brokoli, paprika merah Bell, kubis Brussels, strawberi, kembang kol, kale dan hijau yang lain, tembikai, dan raspberry.


Vitamin E - bunga matahari dan kacang lain, kacang-kacangan (khususnya kacang tanah dan almond), paprika, brokoli, buah zaitun, labu, dan, ya, hijau.Besi - daging Organ (hati misalnya), ikan liar, kerang, daging lembu, bayam, kacang soya, biji labu, dan lobak.


Magnesium - Ikan, bayam (dan sayur-sayuran hijau yang lain - ya, hijau adalah powerhouses gizi), biji rami, biji bunga matahari, badam, kacang-kacangan dan biji-bijian lain, soya dan kacang lain, Squashes dan biji mereka (termasuk labu) dan (yippee!) coklat.


Moral dari cerita: Makan pelbagai makanan; banyakkan sayur hijau, ikan, dan brokoli, termasuk kacang-kacangan dan biji-bijian, dan jangan lupa coklat.


sumber: http://lowcarbdiets.about.com/b/2010/08/02/is-your-diet-depriving-you-of-nutrients-2.htm 

mekasih,pakcik google,tolong translate, ;D

Oh! Jom mari berDIET

huhu,..dlm seminggu dua nii,..myoliza,,diet tu, diet jugak,..
tapi,..makan benda2 yg dilarang,....diet ke laut.
breakfast,minum nescafe,..sedapnya.....hehe,..
tau salah tapi buat jugak,..bagi peluang kat diri sendiri...
enjoy the food maa,...;D
breakfast nasi lemak,..hehe sedap jugak,,tp myoliza beli,,yg rm1/= jer,..so portion dia segenngam jer,..tambah telor mata,..1 [sumber protein kena ade,kan,..]
skrg malas wat breakfast so,,,paling cepat,,amik 2kpg wholewheat &tuna+hirisan timun and tomato..

***tabiat makan x elok yg myoliza,..suka2 buat,..[heyy!!! awk dah lupa ke cara pemakanan yg sihat no junk food,hokeyyy!!!}
1. makan biskut oreo,..smlm dn hari ni kt opis,...huhu [haiyooo,,mau gemuk kaa,..kumpul lemak sikit2,..lelama jd bukit,,hokeyyy]
2. mlm2 kdg2 suka jugak mkn kekacang,..tp ni dimaafkan lagi,..kacang kan sumber protein
3. minum susu skim,..tp akak rasa minum susu ni pun bagus gak,..tingkatkan metabolisma,..{tp,..klau time induction,,,x elok diamalkan,ya,..klau nk berat cepat turun,..sbb dlm susu ade gak sukrosa,fruktosa,..glukosa,..apa2 yg kt blkng dia,.ade sa,sa, sa,..tu = GULA
4.skrg time lunch,  akak amik jugak nasi,..1/2 genggam...

jom diet,,sila check balik,..pemakanan yg sihat,..apa yg boleh kita mkn,,,time phase 3 ni yer,...

NOTA KAKI: BERAT MASIH 54KG,...tapi mcm,..lemak byk jerr....

In Pre-Maintenance, you add 10 daily Net Carbs per week – The Power of 10 makes it easy. These foods, in these portion sizes, all equal about 10 grams of Net Carbs – remember, total carbs minus fiber.

The Power of 10


Starchy Vegetables* Serving Size Net Carbs

Acorn Squash ½ cup 10.0

Carrots ¾ cup 10.2

White Potatoes ½ cup 13.9

Yams ½ cooked 9.6



Legumes* Serving Size Net Carbs

Black Beans ½ cup 12.9

Chickpeas ½ cup 16.2

Great Northern Beans ½ cup 12.5

Kidney Beans ½ cup 11.6

Lentils ½ cup 12.1

Lima Beans ½ cup 14.2

Navy Beans ½ cup 18.1

Pinto Beans ½ cup 11.0



Fruit Serving Size Net Carbs

Apple ½ of whole 8.7

Banana 1 small 21.2

Cherries ¼ cup 4.2

Grapefruit ½ of whole 7.9

Grapes ¼ cup 7.1

Guava 1 medium 5.8

Kiwi 1 8.7

Mango ¼ cup 6.3

Peach 1 whole 8.9

Plum 1 whole 7.6

Watermelon ½ cup 5.2



Grains* Serving Size Net Carbs

Oatmeal ½ cup 10.6

Pasta (whole wheat) ¼ cup 8.3

Rice (brown) ¼ cup 10.3

* All figures reflect if the vegetable, legume, or grain is cooked.

Tuesday, April 19, 2011

Wednesday, April 13, 2011

Oh! Phase 3 - The Objective of Pre-Maintenance

Pada saat anda berpindah ke Tahap 3 dari Diet Atkins, anda telah dengan jelas belajar bagaimana untuk mengendalikan nafsu makan anda dan mungkin lebih besar menikmati pelbagai makanan karbohidrat. Terbaik semua, anda hanya 10 pound dari berat tujuan anda. Sekarang, selain untuk mengucapkan selamat tinggal kepada mereka pon akhir lemak berlebih, saatnya untuk mengenalpasti toleransi anda secara keseluruhan untuk karbohidrat-serta makanan yang anda boleh dan tidak boleh menangani-dalam rangka menjaga berat badan baru anda. Pencapaian ini lima tujuan akan membawa anda ke tempat yang luar biasa-secara kekal ramping.




Objektif 1: Kehilangan terkini 10 Pounds-Perlahan



Ketika datang untuk shedding berat badan terkini, lambat pasti lebih baik. Anda sengaja akan mengerem laju penurunan berat badan semasa anda secara berperingkat bergerak ke arah cara tetap makan. Ini mungkin memerlukan beberapa bulan untuk mencapai berat tujuan anda, kehilangan mungkin hanya setengah pon seminggu. Dan itu bagus, kerana ini santai mengatakan tubuh anda, "Ini benar-benar alami." Keras kerana mungkin, tetap fokus pada proses-hal itu akan menyebabkan hasil yang diingini. Jika anda terburu-buru untuk menumpahkan pon sial terkini, anda tidak pernah dapat belajar apa yang perlu anda ketahui untuk menjaga mereka pergi untuk selamanya.



Objektif 2: Uji Toleransi carb anda



Dalam Berat Badan berterusan (OWL), anda menemukan ambang karbohidrat anda, dikenali sebagai anda Karbohidrat Level untuk Kehilangan (CLL). Ketika anda pertama kali pindah ke Pra-Penjagaan, anda akan mempelajari apakah anda dapat mendorong jumlah yang sedikit lebih tinggi apabila anda memperlambat laju penurunan berat badan anda. Beberapa orang dapat meningkatkan jumlah itu secara signifikan; orang lain tidak boleh bergerak atau boleh bergerak hanya sedikit lebih tinggi. Untuk mengetahui, meningkatkan asupan karbohidrat harian anda dengan penambahan sebanyak 10 gram Karbohidrat bersih setiap minggu atau setiap beberapa minggu. Jika warung penurunan berat badan dan / atau kelaparan yang melampau atau kembali ngidam, mundurlah 10 gram. Anda mungkin mendapati bahawa CLL anda ditemui di OWL adalah di mana anda perlu tinggal sampai anda kehilangan semua kelebihan berat badan anda.



Objektif 3: Uji Toleransi anda untuk Makanan Tambahan



Dalam Pra-Penjagaan, anda akan memiliki kesempatan untuk memperkenalkan kembali makanan karbohidrat keseluruhan yang telah di luar batas sampai sekarang. Mereka muncul pada tiga anak tangga atas Tangga carb: buah lebih tinggi di karbohidrat, sayur-sayuran tepung dan biji-bijian. Beberapa orang boleh makan semua makanan ini, yang lain boleh makan hanya beberapa, makan hanya dalam jumlah yang kecil atau makan mereka jarang. Lain mendapati bahawa mereka melakukan yang terbaik saat mereka hanya tinggal jauh dari makanan tinggi karbohidrat yang mungkin menyebabkan berat badan semula atau membuat sulit untuk tetap memegang kendali. Dalam Tahap 3, anda akan belajar apa yang berjaya-dan apa yang tidak bekerja-untuk anda.



Objektif 4: Cari ACE anda



Setelah anda mencapai berat badan tujuan anda, anda akan mengucapkan selamat tinggal kepada CLL anda ketika anda berusaha untuk menjaga keseimbangan-yang bererti tidak kehilangan atau kenaikan berat badan. Ini nombor baru anda Atkins Karbohidrat Equilibrium, atau ACE, untuk nombor pendek dari gram Karbohidrat Net Anda boleh mengambil setiap hari tanpa mendapatkan atau kehilangan berat badan. Ini mungkin hanya 5 gram di atas anda CLL atau mungkin 20 atau 30 atau lebih gram yang lebih tinggi. Seperti CLL anda, itu adalah angka yang sangat peribadi.



Objektif 5: Memelihara Kawalan anda dan Badan anda



Setelah anda menemukan ACE anda, tujuan akhir anda sebelum berpindah ke Tahap 4, adalah untuk menahan berat badan stabil anda selama satu bulan. Untuk melakukannya, tinggal di atau tepat di bawah anda ACE dan berat badan anda perlu stabil. Selama ini gladi resik untuk Lifetime Penjagaan, anda boleh terus mendaki Tangga carb dan memperkenalkan makanan baru-selama anda tidak pergi di atas ACE anda, namun perhatikan baik untuk berat badan dan nafsu makan anda. Jika makanan menghidupkan ngidam lama atau membuat anda lapar untuk karbohidrat lebih, berundur segera.



Perlu diingat bahawa tujuan anda adalah bukan hanya untuk menurunkan berat badan, tapi untuk mempertahankannya-dari sekarang. Itulah yang Pra-Penjagaan adalah semua tentang. Anda menyempurnakan kebiasaan makan anda selama tahap ketiga sehingga mereka menjadi automatik dan anda meneruskan ke tahap akhir Atkins-juga dikenali sebagai sisa hidup anda.



sumber: http://www.atkins.com/program/phase3/ObjectivesofPre-Maintenance.aspx

sorry,kalau bahasa kaya indon bunyinya,..pakcik google tolong translate,kan,..;D

Sunday, April 10, 2011

Oh! 1st reunion taknakgemuk.com & cheatday

alhamdullillah...hari ni 10 april 2011 berjaya sudah reunion utk followers taknakgemuk & cheatday ramai2...walaupun yg hadir tk ramai...but it was success kan.akak akhirnya dapat bersemuka secara live dgn sifu dzul, www.taknakgemuk.com and followers yg lain spt hasreen,kak sueriah,asni,..myzatul akma,syazana,...sbb selalu vitual jer,...and chat kt facebook jer.sungguh best and happy jumpa you all semua.
keep it up.and we keep in touch.always be atkins buddy.



 myoliza & kak sueriah

superdzul & myoliza

***jgn jeles...mcm jumpa artis kan. D

Saturday, April 9, 2011

Oh! cubaan ke2 [kalori defisit]

breakfast
- nasi lemak ayam goreng [huhu...pepagi org belanja, murah rezeki....alhamdullillah.
- 1mug greentea
- air kosong byk2 minum sampai kul1

no lunch- pi window sopping kt jjusco,...tersangkut lak, kasut hush puppies 1, 50% discount...;D +member card 5% dpt 55% off price...:) ;) :)

just nk share experience,.pagi tadi lepas bgn tidur, myoliza timbang 55kg,...lepas balik sopping 3jam...akak timbang...mcm x caya berat turun,1kg...haa, pada sesapa kalau malas nk pi jogging tuu...boleh la buat retail therapi, window sopping 3 jam....hehehe


***blik sopping minum teguk air kosong 500ml+1kpg wholewheat+tuna+1biji epal hijau

dinner ;
1 mangkuk sup ayam bersayur kobis+bunga kobis+tomato
1mug air sebelum mkn
1mug psyllium husk seleps makan
amalkan minum2 laa air byk2 sehari, at least 16gelas sehari

selamat beramal.dan berdiet semua.

Friday, April 8, 2011

Oh! Menu hari ni...cubaan

breakfast
- 2kpg roti wholewheat+tuna+1biji tomato
- 1mug green tea
- air kosong 2liter

lunch
-1kembong bakar+1/3sudip nasi+2senduk sayur kobis
-1gelas air suam

dinner
-1mug air kosong
-1biji pisang montel
-2biji telor rebus
-1biji pisang....lagi
-air masak 1liter

***brp carbs yerr nii,..terlebih carbs KALORI dah nii, x reti nak kira kalori,..malas pulak nk tgk list makanan nii,...slow2 laa,belajar wat kalori defisit..yerr, on going weight loss.life maintenance.

Wednesday, April 6, 2011

Oh! 5kg utk 5minggu...

fuhhh,..susah tul kan,..nk lupuskan 5kg,..lemak yg degil..
huhuhu,..actually lemak tak degil pun,..tapi diri sendiri yg culas...tak betul2 strict and disiplin
almaklumlaa kan,..bila perasan dah kurus,...
tapi betull laaa,...sendiri mau ingatlaa kan

akak ni,..lemak degil byk kt perut and muka,..tapi kita tak leh berdiet utk kurang spot2 tertentu jer,..
bila diet,..aotomatik,..seluruh badan akan terlibat,...bab kata kevin zahri,..tak leh diet utk kuruskan tempat -tempat tertentu...

utk kurangkan lemak degil,..so kena buat kalori defisit,...makan krg drp BMR kita per day,...
cam ner nk buat,...tu,..low calori, low carbs,...

shuh shuh,...lemak degil,..bila laa boleh dapat perutku yg ramping....huhu
[tekad kena kuat,...yes u can do it,...dulu boleh,..srkg pun pasti boleh kan,....]

chaiyok! chaiyok!

Sunday, April 3, 2011

Oh! OFF seminggu

salam semua,
yup,..off diet seminggu,..cuti balik kg,..jaga abah kt hospital.
tau jerlaa, bila kt kg, sentiasa nasi kukus ayam goreng Zakini  jadi peberet.
pagi2 breakfast nasi berlauk.roti goreng.huhu
sedappnyae,...bahagia nyer hidup kan,..leh makan macam2
[walaupun dalam hati risau dan takut berat pasti naik,..tapi belasah jugak]
best kan,..kalau boleh makan byk2 tapi berat tak perlu naik kan.
hari ni dah sampai KL,..terus timbang,...berat tunjuk 55kg.
nasib baik tk lebih benchmark kan,...naik laa 3kg kan. sblm cuti berat 52kg.
tak per,..minggu ni diet balik.hokay
kitalaah apa yg kita makan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...