Disclaimer


aku hanya insan biasa, and im not a dietitian, so far atkins suits me,..i lost 6kgs in 42days,..riceless days but tahap metabolisma setiap org tidak sama,..Atkins best for me but it doesnt mean it best for you. But its nice that ATKINS provides some guidance. bg akak diet adalah ubah tabiat makan dan gaya hidup, anda buat, anda dapat!!! blog ini adalah catatan pengalaman peribadi sahaja

I CLICK, U CLICKS, CLICKS, TQ TQ. MUCHO GRACIAS!!!

Followers

DISCLAIMER ;

this is my personal journal and food diary , how i keep my track, a journey to lose weight, to get my ideal weight, BMI, my own passion and experience with . whatever you do, please consult your doctor first. atkins suits me but it doesnt mean it work for u.follow my diet is at your own risk.

Wednesday, April 27, 2011

Oh! Atkins dan Nutrients

 Is Your Diet Depriving You of Nutrients?
By Laura Dolson, About.com Guide  August 2, 2010

Sebuah kajian yang sangat menarik diterbitkan di American Journal of Clinical Nutrition bulan ini, menganalisis jumlah vitamin dan mineral orang mengatasinya masing-masing dari empat diet - Atkins, Zone, BELAJAR (dasarnya Piramid Makanan) dan Ornish (rendah lemak) . Perempuan secara rawak ditugaskan untuk salah satu dari kumpulan ini, dengan sekitar 75 kumpulan masing-masing. Setelah 8 minggu, mereka menemukan vitamin, mineral dan macronutrients bahawa setiap kumpulan sedang makan. Mencatat bahawa setiap kumpulan sedang makan makanan yang kurang, anda mungkin berharap bahawa orang-orang semakin kurang vitamin setiap - atau anda mungkin berfikir bahawa jika mereka sedang digalakkan untuk makan makanan sihat, mereka akan mendapatkan lebih banyak. Tapi itu benar-benar bergantung pada kelompok mana mereka masuk Ini adalah beberapa hasil yang saya dapati paling menarik:

    
* Walaupun kumpulan Atkins adalah satu-satunya yang TIDAK diberitahu untuk makan kalori lebih sedikit, mereka akhirnya makan sedikit kalori, rata-rata. (Sound familiar?)

 
    
* Ada cukup beberapa kekurangan makanan, bahkan sebelum peserta mulai diet - majoriti tidak mendapat cukup vitamin E, dan banyak yang tidak mendapatkan cukup vitamin A, C, magnesium, dan seng.
    
* Vitamin E terus menjadi masalah pada diet, khususnya BELAJAR dan diet Ornish, di mana 90% atau lebih yang tidak mendapat cukup. Sebaliknya, Atkins, dan terutama diet Zone, lakukan lebih baik (tapi kebanyakan masih tidak mendapatkan cukup vitamin E).
    
* Pada kumpulan Atkins, asupan folat thiamin dan jatuh pada diet. Besi, magnesium, dan vitamin C juga sangat bermasalah.
    
* Pada kumpulan Ornish, asupan vitamin B-12, vitamin E dan, terutama, seng turun pada diet. Magnesium tetap masalah.
    
* Pada kumpulan BELAJAR (Makanan Piramid), orang makan kurang Vitamin E dan K, thiamin, kalsium, dan magnesium dari sebelumnya.
    
* Kumpulan Zon melakukan yang terbaik - mereka tidak makan kurang gizi mana-mana dan meningkat secara signifikan mereka Vitamin A, C, E, dan K.
    
* Satu-satunya kumpulan lain yang diperbaiki dalam hal nutrisi apapun adalah kumpulan Atkins, untuk Vitamin K.
    
* Diet hanya apabila mengambil multivitamin / mineral yang disarankan di dalam buku atau literatur yang pergi dengan diet itu Atkins.
    
* Tiga daripada nutrisi yang bermasalah untuk kumpulan Atkins (thiamin, asam folat, dan zat besi) yang biasanya digunakan untuk membentengi bijirin, pasta, dan produk biji-bijian.

 Saya mendapati kajian ini menarik kerana saya telah mendapati bahawa ketika membuat menu dengan semua keperluan untuk vitamin dan mineral, sangat sulit dengan kurang dari 30 atau 40 gram karbohidrat per hari. Hal ini juga masuk akal untuk saya bahawa diet Zon melakukan yang terbaik, seperti pemotongan diet yang pati dan gula, namun menekankan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan.

Jadi, apa yang harus low carbs (ATkiners) perlu lakukan? Ini adalah beberapa makanan rendah karbohidrat yang merupakan sumber yang baik dari nutrisi yang mungkin bermasalah:


Thiamin - Sumber terbaik adalah daging babi - 3,5 ons melayani menyediakan bekalan satu hari dari thiamin. Lain-lain sangat baik sumber karbohidrat rendah adalah ragi gizi, tuna, domba, dan biji bunga matahari. Sumber lain termasuk asparagus, kacang soya dan kacang lain, dan beberapa kacang-kacangan. Juga, berbagai macam makanan mengandung jumlah yang lebih kecil - hal ini benar bagi kebanyakan nutrisi.


Folat - Pada dasarnya, "barang hijau" - bayam, sawi, salad, sayur-sayuran lain, brokoli, asparagus, avokado, kol, dan artichoke.


Vitamin C - Banyak non-tepung sayur-sayuran dan buah rendah gula mempunyai nilai tinggi vitamin C, termasuk brokoli, paprika merah Bell, kubis Brussels, strawberi, kembang kol, kale dan hijau yang lain, tembikai, dan raspberry.


Vitamin E - bunga matahari dan kacang lain, kacang-kacangan (khususnya kacang tanah dan almond), paprika, brokoli, buah zaitun, labu, dan, ya, hijau.Besi - daging Organ (hati misalnya), ikan liar, kerang, daging lembu, bayam, kacang soya, biji labu, dan lobak.


Magnesium - Ikan, bayam (dan sayur-sayuran hijau yang lain - ya, hijau adalah powerhouses gizi), biji rami, biji bunga matahari, badam, kacang-kacangan dan biji-bijian lain, soya dan kacang lain, Squashes dan biji mereka (termasuk labu) dan (yippee!) coklat.


Moral dari cerita: Makan pelbagai makanan; banyakkan sayur hijau, ikan, dan brokoli, termasuk kacang-kacangan dan biji-bijian, dan jangan lupa coklat.


sumber: http://lowcarbdiets.about.com/b/2010/08/02/is-your-diet-depriving-you-of-nutrients-2.htm 

mekasih,pakcik google,tolong translate, ;D

8 comments:

  1. Salam..akak,sy dyana..sy nk brtnya lanjut sal diet yg akak amalkn..akak ade ym x?

    ReplyDelete
  2. laradyana,

    sila baca bab 1,di blog dzul,insyaallah,lara akan paham apa itu atkins, low carbs diet.

    sorry, ym offline kt opis.

    ReplyDelete
  3. wah bgsnye entry ni..leh copy paste kat blog x utk my own reference?

    ReplyDelete
  4. Akak, dyana ade bc n follow blog dzul tp enthla kadang2 cam sush nk ikut...mula2 dulu sy ikut tp skrg ni asyik terbabas je n utk pngthn akak, dyana dr bulan 6 thn smpai skrg x mkn nasi langsung kak..tp bdn still susah nk turun.. cuma 1 mslh sy sbb sy xsuka minum air kosong n sy mmg xmkn sayur....:(

    ReplyDelete
  5. dari bulan 6 tahun lepas smpai skrg dyana x mkn nasi kak.

    ReplyDelete
  6. laradyana,
    oo,..dh lama jgk u diet ya,..so how,,byk turun,,skrg berat brp,..bila berat dh 5kg to target weight, dh boleh amik nasi dh,...akak pun amik nasi skrg,..tp qty sedikit jerlaa,..ikut suggestion portion dia,...bila kita dh tau control makan,,xper,...hanya kita jer yg tau,,mknn apa yg buat kita gemuk,..sbb kitalah apa yg kita makan kan.

    yg penting,..dayana dah tau,,cara pemakanan yg sihat, dan tahap sensitivi carbs badan sendiri.

    ReplyDelete
  7. salam...aa da lama kak tp skrg rs cam badan da naik balik da..sdgkn sy x ambik nasi pendek kata x ambik carbs la...rutin sy just mkn sup ayam n tomyam, pahtu klu ptg sy goreng daging burger je. tp semua tu sy da kira carbs dia...smua brg mknn pon sy da kira carbs...mgkn sbb sy kurang minum yg mnjadikan sy berat bdn sy susah nk trn.

    ReplyDelete
  8. laradyana,
    diet atkins bukan diet tak mkn nasi,..tapi low carbs,..rendah karbohidrat, diet sebenarnya ubah tabiat makan, elakkan mknn manis,mknn bertepung,mee,beehun,roti putih,&process food,
    dan sifir diet semuanya sama, makan secara sihat. cuba check balik apa yg u amalkan dan makan.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...