Disclaimer


aku hanya insan biasa, and im not a dietitian, so far atkins suits me,..i lost 6kgs in 42days,..riceless days but tahap metabolisma setiap org tidak sama,..Atkins best for me but it doesnt mean it best for you. But its nice that ATKINS provides some guidance. bg akak diet adalah ubah tabiat makan dan gaya hidup, anda buat, anda dapat!!! blog ini adalah catatan pengalaman peribadi sahaja

I CLICK, U CLICKS, CLICKS, TQ TQ. MUCHO GRACIAS!!!

Followers

DISCLAIMER ;

this is my personal journal and food diary , how i keep my track, a journey to lose weight, to get my ideal weight, BMI, my own passion and experience with . whatever you do, please consult your doctor first. atkins suits me but it doesnt mean it work for u.follow my diet is at your own risk.

Monday, September 20, 2010

Oh! Posa Enam di bulan Syawal 1431H

alhamdullillah
insyaallah. harini start berpuasa 6
semoga genap 6 hari berpuasa.yer
bolehlaa clearance carbs dalam badan kan,..
dah banyak and macam2 makanan raya dah masuk
so, now its time for overhaul laa,,,kan ;D

sahur harini;
1L air kosong
2 telor rebus
1biji pisanng

************************************


Fadhilat Puasa 6 di bulan Syawal.

Salah satu dari pintu-pintu kebaikan adalah melakukan puasa-puasa sunnah. Sebagaimana yang disabdakan Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam: “Maukah aku tunjukkan padamu pintu-pintu kebaikan?; Puasa adalah perisai, …” (Hadits hasan shohih, riwayat Tirmidzi). Puasa dalam hadits ini merupakan perisai bagi seorang muslim baik di dunia maupun di akhirat. Di dunia, puasa adalah perisai dari perbuatan-perbuatan maksiat, sedangkan di akhirat nanti adalah perisai dari api neraka. Dalam sebuah hadits Qudsi disebutkan, “Dan senantiasa hamba-Ku mendekatkan diri kepadaKu dengan amalan-amalan sunnah sehingga Aku mencintainya.” (HR. Bukhori: 6502)



Puasa Seperti Setahun Penuh


Salah satu puasa yang dianjurkan/disunnahkan setelah berpuasa di bulan Romadhon adalah puasa enam hari di bulan Syawal. Puasa ini mempunyai keutamaan yang sangat istimewa. Dari Abu Ayyub Al Anshori, Rosululloh bersabda, “Barangsiapa yang berpuasa Romadhon kemudian berpuasa enam hari di bulan Syawal, maka dia seperti berpuasa setahun penuh.” (HR. Muslim no. 1164). Dari Tsauban, Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa berpuasa enam hari setelah hari raya Iedul Fitri, maka seperti berpuasa setahun penuh. Barangsiapa berbuat satu kebaikan, maka baginya sepuluh lipatnya.” (HR. Ibnu Majah dan dishohihkan oleh Al Albani dalam Irwa’ul Gholil). Imam Nawawi rohimahulloh mengatakan dalam Syarh Shohih Muslim 8/138, “Dalam hadits ini terdapat dalil yang jelas bagi madzhab Syafi’i, Ahmad, Dawud beserta ulama yang sependapat dengannya yaitu puasa enam hari di bulan Syawal adalah suatu hal yang dianjurkan.”



Dilakukan Setelah Iedul Fithri



Puasa Syawal dilakukan setelah Iedul Fithri, tidak boleh dilakukan di hari raya Iedul Fithri. Hal ini berdasarkan larangan Rosululloh Shollallohu ‘alaihi wa sallam yang diriwayatkan dari Umar bin Khothob, beliau berkata, “Ini adalah dua hari raya yang Rosululloh melarang berpuasa di hari tersebut: Hari raya Iedul Fithri setelah kalian berpuasa dan hari lainnya tatkala kalian makan daging korban kalian (Iedul Adha).” (Muttafaq ‘alaih)



Apakah Harus Berurutan ?



Imam Nawawi rohimahulloh menjawab dalam Syarh Shohih Muslim 8/328: “Afdholnya (lebih utama) adalah berpuasa enam hari berturut-turut langsung setelah Iedul Fithri. Namun jika ada orang yang berpuasa Syawal dengan tidak berturut-turut atau berpuasa di akhir-akhir bulan, maka dia masih mendapatkan keuatamaan puasa Syawal berdasarkan konteks hadits ini”. Inilah pendapat yang benar. Jadi, boleh berpuasa secara berturut-turut atau tidak, baik di awal, di tengah, maupun di akhir bulan Syawal. Sekalipun yang lebih utama adalah bersegera melakukannya berdasarkan dalil-dalil yang berisi tentang anjuran bersegera dalam beramal sholih. Sebagaimana Allah berfirman, “Maka berlomba-lombalah dalam kebaikan.” (Al Maidah: 48). Dan juga dalam hadits tersebut terdapat lafadz ba’da fithri (setelah hari raya Iedul Fithri), yang menunjukkan selang waktu yang tidak lama.



Mendahulukan Puasa Qodho’



Apabila seseorang mempunyai tanggungan puasa (qodho’) sedangkan ia ingin berpuasa Syawal juga, manakah yang didahulukan? Pendapat yang benar adalah mendahulukan puasa qodho’. Sebab mendahulukan sesuatu yang wajib daripada sunnah itu lebih melepaskan diri dari beban kewajiban. Ibnu Rojab rohimahulloh berkata dalam Lathiiful Ma’arif, “Barangsiapa yang mempunyai tanggungan puasa Romadhon, hendaklah ia mendahulukan qodho’nya terlebih dahulu karena hal tersebut lebih melepaskan dirinya dari beban kewajiban dan hal itu (qodho’) lebih baik daripada puasa sunnah Syawal”. Pendapat ini juga disetujui oleh Syaikh Muhammad bin Sholih Al Utsaimin dalam Syarh Mumthi’. Pendapat ini sesuai dengan makna eksplisit hadits Abu Ayyub di atas.



Semoga kebahagiaan selalu mengiringi orang-orang yang menghidupkan sunnah Nabi Muhammad Shollallohu ‘alaihi wa sallam. Wallohu a’lam bish showab.



***



Penulis: Muhammad Abduh Tuasikal

Artikel www.muslim.or.id

sumber: http://muslim.or.id/fiqh-dan-muamalah/puasa-enam-hari-di-bulan-syawal.html


update for berbuka:

500ml air kosong
sayur taugeh stirfry
1cencaru panpried
1biji pisang

tapi ade pulak kudapan,..:D
kerepek bawang,..brp kali ngap ntah,..2-3 genggam
tart nenas seketul
and 2-3 ketul mini popia,..
muahmuah3

***ade selingan pulak kan kt situ,...;D

2 comments:

  1. akk,
    saya slalu bukak akak nyer web unutk diajikan start diet 1/7 dgn berat 83kg...skang 20 sptember berat 71kg....dah sebualan x bergerak...nape ye kak...makan manintain..diet jage..betul..memang atkin ade stage mendatar mcm ni ke?or skang dah smpi kene workout...sbb all this while saya diet je...akk tlg share pnglaman akk...saya buntu ..


    -zarah-

    ReplyDelete
  2. salam,zarah..
    tima kasih sbb selalu baca blog akak.ade jugak peminat. ;D
    taniah, dah 12kg yer Zarah turun berat.
    oo,..mmg mcm tu, semua diet akan hit plateau,..berat akan jd statik pd satu tahap,..so ape kena buat,..pilihan, sama ade makan maintain,..tp be more active,..tambah workout mcm joging and naik tangga turun tangga,..tak yah guna lif,..cth yg akak buat laa,..sbb akak pun kategori malas gak,..;D,..so alternative nyer hari2 akak guna tangga, sbb umah tingkat 14.
    ataupun,..kurangkan or tambahkan kuantiti makanan..tp zarah dah kira byk jugk berat turun,..so be more active, bykkan pergerakkan.lari setempat pun boleh.;D
    aerobiks ker 30min sehari,..akak jogging seminggu sekali kt tasik titiwangsa 2 pusingan.
    ok.good lucks.
    skrg,..lepas raya,..badan pun ade naik jugak dlm 3kgs,..belum betul2 back on track,..huhu...akak ni part muka and perut yg naik dulu...huhu...mmg muka tembam.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...