Disclaimer


aku hanya insan biasa, and im not a dietitian, so far atkins suits me,..i lost 6kgs in 42days,..riceless days but tahap metabolisma setiap org tidak sama,..Atkins best for me but it doesnt mean it best for you. But its nice that ATKINS provides some guidance. bg akak diet adalah ubah tabiat makan dan gaya hidup, anda buat, anda dapat!!! blog ini adalah catatan pengalaman peribadi sahaja

I CLICK, U CLICKS, CLICKS, TQ TQ. MUCHO GRACIAS!!!

Followers

DISCLAIMER ;

this is my personal journal and food diary , how i keep my track, a journey to lose weight, to get my ideal weight, BMI, my own passion and experience with . whatever you do, please consult your doctor first. atkins suits me but it doesnt mean it work for u.follow my diet is at your own risk.

Tuesday, May 3, 2011

Apa itu pertahanan insulin?

What is Insulin Resistance?

Insulin Resistance and Why It Is Important
By Laura Dolson, About.com Guide
Updated May 31, 2010
About.com Health's Disease and Condition content is reviewed by our Medical Review Board

.
Apa itu pertahanan insulin?


Pertahanan insulin adalah ketidakmampuan dari beberapa sel-sel tubuh untuk merespon insulin. Ini adalah permulaan dimana tubuh tidak berurusan dengan baik dengan gula (dan ingat bahawa semua karbohidrat bertukar menjadi gula dalam tubuh kita). Salah satu pekerjaan utama insulin adalah untuk mendapatkan sel-sel tubuh tertentu untuk "membuka" untuk memuat glukosa (atau, lebih tepat untuk menyimpan glukosa sebagai lemak). Pertahanan insulin berlaku apabila sel dasarnya tidak membuka pintu ketika insulin datang mengetuk. Ketika ini terjadi, tubuh menempatkan insulin lebih untuk menstabilkan glukosa darah (dan sehingga sel boleh menggunakan glukosa). Seiring waktu, keputusan ini dalam keadaan yang disebut "hyperinsulinemia" atau "terlalu banyak insulin dalam darah." Hyperinsulinemia menyebabkan masalah lain, termasuk membuat lebih sukar bagi tubuh untuk menggunakan lemak untuk tenaga.

Apa yang menyebabkan pertahanan insulin?

Kita tidak tahu semua cerita, tapi jelas genetik memainkan peranan besar. Beberapa orang yang benar-benar dilahirkan dapat bertahan insulin. Kurangnya aktiviti fizikal menyebabkan sel menjadi kurang responsif terhadap insulin. Kebanyakan ahli sepakat bahawa obesiti mengarah ke pertahanan insulin lebih. Namun, hampir pasti juga bekerja sebaliknya: Pertahanan insulin meningkatkan berat badan. Jadi lingkaran setan boleh diatur dengan pertahanan insulin mempromosikan berat badan, yang mempromosikan pertahanan insulin lebih.

Masalah apa yang tidak menyebabkan pertahanan insulin?

Selain berat badan awam, pertahanan insulin dikaitkan dengan obesiti perut, tekanan darah tinggi, trigliserida tinggi, dan HDL yang rendah ("kolesterol baik"). Keadaan ini merupakan sebahagian daripada kumpulan-kumpulan masalah yang disebut sindrom metabolik (juga disebut sindrom pertahanan insulin). Kerana kumpulan ini gejala terjadi bersama-sama, sukar untuk mengetahui apa yang menyebabkan apa, tapi sindrom metabolik merupakan faktor risiko penyakit jantung dan diabetes jenis 2.



Kriteria rasmi untuk Sindrom metabolik

Bagaimana umum adalah pertahanan insulin?

Pertahanan insulin menjadi lebih umum. Hal ini juga meningkat dengan bertambahnya usia, yang boleh berkaitan dengan kecenderungan untuk berat badan di usia pertengahan. Satu kajian menunjukkan bahawa 10 peratus orang dewasa muda sesuai dengan kriteria untuk sindrom metabolik penuh, sedangkan angka meningkat menjadi 44 peratus pada kumpulan usia lebih dari-60. Agaknya, tersebar luasnya pertahanan insulin saja (tanpa sindrom full-blown) jauh lebih tinggi.

Bagaimana cara mengetahui jika saya insulin resisten?

Jika anda kelebihan berat badan, anda lebih mungkin insulin resisten, terutamanya jika anda membawa beban tambahan di dalam perut anda. Jika anda mempunyai gejala sindrom metabolik yang dinyatakan di atas, anda lebih mungkin insulin resisten. Selain itu, orang-orang yang merespon dengan baik untuk diet karbohidrat berkurang mungkin lebih cenderung bertahan insulin. (Lihat Diet berbeza untuk Badan Berbeza). Saya telah berdasarkan artikel ini, "Apakah rendah carb Untuk Anda?", Sebahagian pada premis bahawa orang tahan insulin cenderung mengurangkan manfaat paling banyak dari karbohidrat dalam makanan mereka.

Beberapa ahli menggunakan ujian insulin puasa untuk membantu menentukan hyperinsulinemia dan pertahanan insulin.



Jika pertahanan insulin adalah langkah pertama, apa yang datang selanjutnya?

Jika pankreas terus harus mengeluarkan tingginya tingkat insulin, yang pada akhirnya tidak bisa terus melakukannya. Penjelasan umum adalah bahawa beta-sel di pankreas menjadi "lelah," tetapi sebenarnya mungkin bahawa insulin tinggi dan / atau bahkan glukosa darah yang lebih tinggi sedikit mulai melakukan kerosakan pada sel beta. Dalam hal apapun, pada saat itu, glukosa darah mulai naik, bahkan lebih dan jalan menuju diabetes jenis 2 benar-benar bermula.



Ketika puasa glukosa darah mencapai 100 mg / dl, disebut "pradiabetes," dan ketika itu mencapai 126, maka disebut "diabetes." Anda boleh melihat bahawa ini adalah garis-garis tidak kelihatan sepanjang jalan meningkatkan ketidakupayaan tubuh untuk menangani gula: Pertama, insulin yang kurang berkesan, dan kemudian tidak cukup insulin sedia untuk melakukan pekerjaan itu. Semakin cepat kita boleh campur tangan dalam proses ini, lebih baik. Cegah sebelum parah.

sumber:http://lowcarbdiets.about.com/od/prediabetesanddiabetes/a/insulinresistan.htm

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...